پاسخ و دفاع «خاکسار» از کارش در فیلم «ما همگی با هم هستیم»

بهنام خاکسار تو پیاظهارات کمال تبریزی درون ایسنا درباره دلیل نرسیدن فیلم «ما همه با هم هستیم» به عید های ملی و جهانی فجر که آن را به عملکرد پاره جلوه های ویژه کامپیوتری نسبت داده بود و اینکه بخاطر ضعف هایی در این مورد، حصه هایی از فیلم حذف شده اند با دفاع از کارش در این پروژه سینمایی توضیحاتی را ارائه کرد.

او درون گفت وگو با ایسنا با اشاره به سابقه باهم اتحاد کردن اش با کمال تبریزی و احترامی که برای این فیلمساز قائل است، بیان کرد: غلام از ۱۰ سال قبل با آقای تبریزی شروع به فقره کردم و اولیه تجربه ام سریال «کشور کهن» بود که داخل دو فاز انجام شد و بعد به «طبقه حساس»، «امکان مینا» و «ما همگی باهم هستیم» رسیدیم. وقتی مذاکره ساخت فیلم «ما همگی با هم هستیم» مطرح شد فاتحه پلان هبوط جت از مواردی حیات که باید روی آن ها فقره می شد و من هم استوری بورد آن ها را با یکی از همکارانم آماده کردم و بر همین مبنا دکوپاژ آقای تبریزی معلوم شد و اینکه راحتی است چه کاری انجام دهند. بعد از آن قراردادی برای انبازی بسته شد که با توجه به بالا وجود داشتن خرج های فن شناسی داخل این حوزه بوسیله نظرم منطقی بود، ولی فیلمبرداری که جلوتر رفت به دلیل قدیمی بودن هواپیما یکسری کارها باید با پرده کروماکی ایفا می شد مثل پنجره های هواپیما و کابین خلبان. بوسیله این زیبایی فیلم از ابتدا تا فرجام تقریباً بوسیله جز چند سکانس همه ویژوال افکت است و پیاده شدن همین اساس قرارداد را طبق پلان سقوط و کروماکی دگرگونی دادیم.

او با پیش روی اینکه در سینمای دنیا گران ترین بسرنوشت شوم دچار کردن تو پس تولید فیلم، ویژوال افکت است افزود: جالب است که داخل سینمای ایران هنگفت ها فکر می کنند با ویژوال افکت می توانند فیلم را ارزان تر تمام کنند در حالی که ما در این فیلم ۵۰ دقیقه کروماکی جت داشتیم و از شهریور سال قبل تا نیمه اردیبهشت امسال، پنج نفر بی وقفه فقره کردیم تا کار بوسیله محصول برسد ولی متأسفم که دوستان متوجه آنچه اجرا شد نبودند و مدام پافشاری می کردند که دیر شده و باید به جشنواره برسیم درون صورتی که چنین کاری داخل همگی جای جهان در مدت زمانی طولانی تر ایفا می شود.

خاکسار گفت: یک بار آقای تبریزی و همکاران دیگرشان گفتند برایشان چندان اصل نیست که فیلم در عید باشد، اما اگر بخواهند اکران عید را بگیرند باید فیلم درون جشنواره سپیده دم باشد و این یعنی اینکه فقره مستلزم صرف وقت، نیرو و نفقه بیشتر است و زیرا پیگیری دیگری نشد من غم با همان شرایط جلو رفتم که تو نهایت فیلم فرصت اکران در مهمانی را از مشت عدالت.

وی یادآوری کرد: بعد از مدتی که از انجام امر می اغماض آقای تبریزی گفتند اگر کار خوب نشد آن را به کمپانی های اجنبی می دهند و من هم از طریق دوستانی که در چند کمپانی منصب سه و چهار داشتم نرخ گرفتم و نتیجه اش این بود که آن ها بخاطر همان کاری که ما انجام داده بودیم، با یک برنامه ریزی زمانی و تعداد نیروی مشخص بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دلار دستمزد می گرفتند. وقتی این ارزش را گفتم دوستان بسیار تعجب کردند و پس ازآن از آن دیگر خبری نشد و ما هم با سرعت بیشتر و شبانه نصیب فقره را پشت کردیم درون حالی که درون سینمای روز دنیا چنین کارهایی با دقت، هزینه بالا، نیروی زیاد و به کندی انجام می شود.

او با اشاره به فیلم «نزاع بخاطر سیاره میمون ها» که پنج کمپانی با حدود ۷۰۰ نفر به مدت دو سال روی آن کار می کردند گفت: آیا داخل سینمای ایران چنین چیزی قابل قبول است که برای پروژه ای این طور نفقه شود؟ به نظرم کار کردن درون شرایطی که سینماگران در شالوده ویژوال افکت مفروضات کافی ندارند واقعاً رقیق است و همین می شود که وقتی قیمت یک کمپانی درجه چندم را می شنوند شگفتی می کنند. بجهت در اینجا تصور به خشکی امدن این است که برای ارزان شدن امر سراغ ویژوال افکت می روند، به همین دلیل برای غلام سوال است که اگر سینمای ایران بخواهد به سمت مدرنیته برود با این دیدگاه ها می تواند پیشرفت کند؟ آیا کارگردان های مطرح سینمای ایران آنقدر که ما درون بخش های تکنولوژی بوسیله متعاقب بوسیله روز کردن خویشتن هستیم نباید خود را به روز کنند و بدانند چه پروسه ای تو این شالوده خلال می شود؟

خاکسار پیش روی کرد: فیلم «ما همه با بی آرامی هستیم» تو شرایطی اکران شده که ابتکاری باید روتوش می شد تا گنجایش های هنری آن بررسی و بازنگری شود و نمی دانم چنانچه راحتی بود من چنین چیزی را تو سینما و برای این فیلم مطرح کنم کسی می پذیرفت که زمان بیشتری برای تکمیل کار لازم است؟ تمام این ها در حالی است که در کارنامه مفید ام آثاری بوده که با توجه به همراهی، همکاری و درایت فیلمساز و گروه تولید در فرصت کافی چنان کاری انجام شده که اصلاً کسی هوشیار وجود ویژوال افکت در آن ها نشده و هیچگاه لمحه تیمار جایزه ای برایشان نگرفته ام مثل فیلم «عصر روز دهم» مجتبی راعی، ولی برعکس هر کدام که گل درشت بوده بخاطر سرعت و ضرب الاجل ائتلاف افتاده است.

او درون انتها گفت: با این حال در جلسه ای که با آقای میرکریمی (تهیه کننده فیلم) بی قراری داشتم وقتی سبب عقب بودن کار را پرسیدند توضیحات من را پذیرفتند و گفتم چنانچه سرعت می خواهند باید ۳۰ تا ۳۵ نفر نیرو تکثیر شوند. اما در نهایت هر چه شد به نظرم آنچه در فیلم «ما همه با هم هستیم» دیده می شود سزاوار سرزنش دفاع است یعنی من بوسیله شدت از آن دفاع می کنم و از خراج راضی هستم.

انتهای پیام